Thursday, January 27, 2011

Tersirat dan Tersurat


Aku sudah tidak mampu berjalan. Aku terus terduduk di atas tanah hutan belukar itu. Nyamuk dan serangga yang mengelilingiku sudah aku tidak peduli. Aku mengeluarkan penghembus lelah aku bagi meredakan rasa sesak nafasku.

"Baik, semua. Saya rasa kita berkhemah di sini malam ni. Hari pun semakin gelap. Dah nak masuk maghrib ni. Lagipun, si Dev ni dah letih ni," kata Asyraf, ketua ekspedisi kami. Dia pun sudah lama melihat aku terpaksa bersusah-payah mengejar mereka yang lain ketika kami berjalan tadi.

Nasib baik dua orang sahabat karib aku - Maria dan Siti sudi membantu aku mendirikan khemah aku. Aku terlalu letih untuk berbuat apa-apa. Sedang aku berehat sambil makan telur rebus yang telah Siti sediakan untuk aku, aku terdengar Asyraf sedang bertikam lidah dengan penolongnya, Rahim. Sejak kami memulakan ekspedisi ini, mereka berdua sering bertelingkar kerana perbezaan pendapat. Akibat terlalu muak mendengar mereka bergaduh, aku terus masuk ke dalam khemah aku untuk tidur.

Pada awal tahun itu, aku telah diminta oleh pensyarah aku untuk menyertai suatu ekspedisi ke pedalaman hutan belantara Sabah untuk mencari suatu ketamadunan yang telah lama dilupai masyarakat dunia. Merekalah orang Sina.

Oleh sebab aku sudah lama mengkaji bahasa kuno yang pernah digunakan oleh masyarakat purba Borneo, kepakaran aku diperlukan oleh pasukan ekspedisi tersebut. Sahabat aku, Maria Spencer yang juga teman sekerjaku dari Australia yang mengikuti suatu program pertukaran pelajar di Universiti Sains Malaysia, juga dibenarkan mengikuti kami. Hal ini kerana aku hanya mahir dalam pertuturan bahasa kuno tersebut. Maria pula lebih arif dalam penulisan bahasa mereka. Siti pula pelajar kejururawatan dan kemahirannya juga berguna untuk kami.

Setelah kapal terbang kami yang berlepas dari Lapangan Terbang Bayan Lepas selamat mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Pemandu pelancong kami terkejut melihat bilangan ahli ekspedisi kami yang banyak - hampir 100 orang! Maklumlah, semua mahasiswa yang mengambil kursus Kajian Masyarakat Kuno mengikuti ekspedisi ini bagi memenuhi kehendak program mereka.

Mula-mula, aku, Siti dan Maria ke Universiti Malaysia Sabah. Di sana, Maria diberi suatu kertas usang yang dijumpai dalam beg seorang pengembara Inggeris yang telah pergi mencari orang Sina bagi ketika zaman pemerintahan British lebih kurang 50 tahun dahulu. Sehingga hari ini, tiada sesiapa tahu nasib yang ditimpanya. Namun begitu, begnya ditemui beberapa orang asli ketika keluar memburu di hutan. Mereka telah menyerahkan beg itu kepada pegawai British. Sehingga hari ini, kandungan beg itu telah disimpan dalam arkib Universiti Malaysia Sabah. Baru hari ini ia dikeluarkan dan diberi kepada Maria untuk dikaji isi kandungan.

Selepas itu, kami terus ke kawasan hutan di kaki Gunung Kinabalu. Setelah pemandu pelancong itu pergi, kami pun membaca doa mengikut cara masing-masing sebelum memulakan pengembaraan kami. Pada hari pertama, kami sangat teruja. Siti dan Maria selalu sahaja mengambil gambar. Aku kasihan melihat keadaan Maria kerana dia terpaksa membawa beban yang agak berat. Begnya penuh dengan buku-buku tentang bahasa-bahasa kuno Borneo untuk dia mengkaji isi kandungan kertas usang itu.

"Semua buku ini... hanya untuk menahu isi tersirat dan tersurat kertas lama ini..." kata Maria dalam loghat orang putihnya yang pekat teramat sangat. Kami yang lain geli hati melihat gelagat budak Australia itu.

Malam keesokannya, kami bermalam di sebuah perkampungan orang asli. Kami dilayan dengan baik sekali. Sebelum meneruskan perjalanan, aku dan Siti sempat mendengar cerita tentang orang Sina daripada salah satu orang tua di kampung itu. Katanya, ada ketikanya orang Sina keluar dari kampungnya dan datang sejauh ini ke kampung orang asli ini. Kali terakhir orang Sina dilihat di sini ialah lebih kurang 20 tahun yang lalu. Orang Sina itu sangat buas dan telah menyerang beberapa orang pemuda kampung itu. Nasib baiklah semua pemuda itu pandai berlawan pedang dan berjaya mengusir orang Sina itu dari sana. Mulai saat itu, aku mula berasa kurang selesa dengan ekspedisi kami.

Beberapa hari kemudian, aku, Siti dan Maria terkejut apabila diberitahu yang kami sudah sesat! Asyraf menyalahkan orang-orang Rahim kerana merekalah yang bertanggungjawab mencari jalan dengan menggunakan peta dan kompas yang ada. Rahim yang sememangnya tidak mahu mengalah melawan balik.

"Why won't those two stop fighting?" Maria mengeluh.

"Ni bukan masanya nak bergaduh. Aduhai... budak-budak ni..." Siti mengeleng kepalanya melihat kelakuan dua orang pemuda itu.

"You know what, Maria? Let's get back to that paper of yours. We might as well work on that rather than watch these two goons put on a drama!" Aku terus mengajak Maria mengkaji kandungan kertas orang Sina itu.

"Eh! Jangan tinggalkan aku! Kamu dua fikir aku suka tengok mereka berdua gaduh dalam keadaan kita sesat macam ni? Tolonglah!" Siti juga mengikut kami. Kami bertiga duduk di bawah sepophon pokok sambil membaca buku-buku yang dibawa Maria sambil mengkaji abjad-abjad pada kerta itu satu-persatu.

Hari-hari seterusnya dihabiskan dengan berjalan dalam hutan belantara tanpa halatuju. Keadaan semakin rungsing apabila Asyraf dan Rahim bermasam muka dan enggan bercakap dengan satu sama lain. Kebanyakan ahli ekspedisi kami juga terbahagi kepada dua pihak. Satu menyokong Rahim dan satu lagi menyokong Asyraf. Kedua-duanya sering bertengkar. Pernah sekali, adik saudara Asyraf, Amir dan kawan karib Rahim, Jay bergaduh akibat semangat assabiyah yang semakin menular dalam kalangan mereka.

Hari ini aku mendapat serangan asthma aku yang pertama dalam beberapa bulan. Sedang aku nyenyak tidur dalam khemah aku, aku tiba-tiba tersedar kerana sukar bernafas. Barulah aku sedar yang khemah aku terbakar! Aku terus berlari keluar dengan beg aku. Banyak khemah yang lain juga dijilat api. Khemah Maria dan Siti habis terbakar. Aku mencari mereka. Aku mula cemas. Nasib baik penghembus aku tidak aku tinggalkan dalam khemah tadi.

"Siti! Maria!" Aku menjerit memanggil nama mereka. Tiada sesiapa pun yang ada nampak mereka. Aku tidak faham. Mana kawan-kawan aku?

Akhirnya, aku menjumpai mereka di tepi sungai. Siti kelihatan menahan sakit.

"She burnt her hand while we were trying to get out of our tent!" Maria memberitahu aku sambil membalut tangan Siti dengan kain.

"Siti tak apa-apa?"

Siti hanya mampu mengangguk-angguk. Matanya berair.

"Kau jangan ingat aku tak nampak! Aku dengan Jay nampak dengan mata kepala kami sendiri budak tu buang putung rokok dia ke dalam semak tu!" tiba-tiba kedengaran suara Rahim meninggikan suaranya.

Kami yang tadi dalam kelam-kabut terus terkaku mendengar suara Rahim.

"Not again...." kata Maria sambil mengelengkan kepalanya.

"Kau berani nak tuduh adik aku buat macam tu, ya? Kami berdua tak bawa rokok datang sinilah. Kau jangan nak buat keji pada kami!" Asyraf menolak Rahim.

Tiba-tiba, sebelum Amir sempat mengelak, Jay memasukkan tangannya ke dalam kocek seluar Amir dan mengeluarkan sekotak rokok lalu membuangnya ke atas tanah.

Aysraf terpinga-pinga. "Ni mesti ada yang cuba nak buat nyaya pada kami..." Dia terus ditumbuk Rahim sampai tersungkur.

Amir cuba melawan Rahim tetapi dihalang Jay. Aku cuba menghalang Rahim daripada terus mencederakan Aysraf. Beberapa orang budak lain cuba menghalang Asyraf daripada bertindak.

"Guys! Please stop! Look!" Maria menjerit sambil menunjuk ke arah beberapa pemuda bercawat dan memegang tombak.

"Orang Sina..." aku berbisik dalam hati aku. "Asap dari api ni menarik mereka ke sini..."

Aku cuba menghampiri mereka. Siti dan Maria mengikut aku dari belakang. Orang-orang Sina itu juga berjalan ke arah kami. Aku memberitahu mereka yang datang dengan niat baik untuk menjalinkan persahabatan antara ketamadunan kami dan ketamadunan mereka. Pemuda Sina itu seolah-olah tidak memahami kata-kata aku. Mungkin Bahasa Sina aku tidak begitu fasih. Aku menghulurkan tangan aku untuk berjabat tangan. Tiba-tiba, dia tersenyum sambil memeluk aku. Aku terkejut! Rahim, Asyraf, Jay dan Amir yang tadinya bergaduh pun menghampiri orang-orang Sina yang lain.

Orang-orang Sina itu membawa kami ke perkampungan mereka. Pemuda Sina tadi yang memeluk aku tadi ialah anak ketua puak Sina. Namanya Orik. Meskipun agak sukar untuk dia fahami Bahasa Sina aku, dia sangat peramah dan tampak ikhlas dalam bersahabat dengan kami.

"Mereka nampak baik-baik saja. Mungkin nenek orang asli tu silap," kata Siti padaku.

"Agaklah... Orik ni sangat mesra..." aku berkata.

"Tapi aku tak pastilah. Suara hati aku lainlah, Dev. Kau rasa macam mana?" Siti bertanya.

Maria yang terdengar perbualan kami menyampuk. "Guys, I know these people are tribals and all... but I don't think they're savages. I think I just managed to translate the heading of the old paper. Guess what it says."

"What?" aku dan Siti bertanya.

"How to serve foreigners!"

"Really?" aku seolah-olah tidak dapat percaya.

"Here check it for yourself." Maria menghulurkan aku buku notanya. Aku memeriksa segala dapatan kajiannya. Memang betul katanya.

"Betul ke, Dev? Biar betul!" kata Siti sambil melihat buku nota Maria.

"Aku rasa betullah, Siti. Baik sungguh orang Sina ni..."

Setibanya di perkampungan orang Sina itu, kami terus dikelilingi penghuni kampung itu. Ada orang tua, remaja, kanak-kanak dan orang separuh umur. Masing-masing tertarik dengan kedatangan kami. Mereka memandang kami dengan penuh perasaan ingin tahu. Sememangnya mereka tidak pernah melihat orang daripada luar puak mereka.

Orik menjemput kami ke dalam rumah panjang. Kami diperkenalkan kepada ketua puak itu. Muka orang separuh umur itu bengis dan dia langsung tidak senyum. Namun begitu, dia menjemput kami untuk makan.

Pelbagai jenis juadah disediakan untuk kami. Ada nasi, ikan, ayam, daging, buah-buahan dan sayur-sayuran hutan. Orang-orang kampung juga membuat satu unggun api besar di tepi sungai. Sempena kedatangan kami, orang-orang kampung menari mengelilingi api tersebut. Begitulah adat orang-orang Sina.

Aku agak terkejut melihat kelakuan budak-budak kami yang menari dalam keadaan agak keterlaluan bersama orang-orang kampung itu. Seolah-olah mereka sudah dirasuk. Mungkin mereka terlalu gembira kerana misi kami berjaya.

Sepanjang malam itu, aku didampingi adik perempuan Orik, Tana. Siti sudah awal masuk tidur kerana tangannya masih sakit. Maria pula menemaninya sambil cuba menafsir kandungan kertas itu yang selebihnya.

Pada awalnya, aku tidak faham sebab Tana mendampingi aku sebegiut. Barulah aku sedar yang tugasnya sebenarnya ialah untuk 'melayan' aku. Rahim, Asyraf, Jay, Amir dan banyak lagi budak kami yang berkelakuan tidak senonoh dengan gadis-gadis muda yang ditugaskan untuk 'melayan' mereka. Tidak ketinggalan ada banyak juga budak perempuan kami yang berkelakuan begitu dengan pemuda-pemuda yang 'melayan' mereka. Sakit hatiku melihat perbuatan mereka yang mengikut hawa nafsu semata-mata. Maklumlah, mereka budak bandar.

Aku tidak sampai hati menghalau Tana. Dia tidak berniat jahat terhadapku. Selain makanan, dia membawakan aku secawan susu. Apabila aku meminumnya, aku terus meludahkannya kerana rasanya lain. Rupa-rupanya itu bukan susu tetapi tapai! Tana mungkin faham yang aku tidak biasa minum arak. Dia membawakan aku air kosong. Aku agak terkilan melihat budak-budak lain seronok minum tanpa memikirkan batasan. Ada yang keterlaluan sehingga bersetubuh di kawasan unggun api di kawasan terbuka.

Aku sudah tidak mampu menahan rasa jijik. Aku terus meminta izin untuk masuk tidur. Tana mengikut aku ke dalam, tetapi aku memintanya pergi. Aku terlihat matanya berair. Aku terus cuba meminta maaf sekiranya aku menyinggung perasaannya. Tana menafikannya. Dia cuma tersentuh dengan tindakan aku sebab aku tidak mengambil kesempatan atasnya seperti orang lelaki yang lain. Selepas itu, dia terus pergi.

Malam itu, aku tidak dapat tidur kerana dikelilingi budak-budak yang berkekaluan tidak senonoh, Bunyi-bunyian yang mereka keluarkan langsung tidak membuatkan aku tertidur. Terpaksalah aku bermalam di bawah sebatang pokok di tepi sungai. Hati aku masih memikirkan Tana. Sememangnya adat masyarakat di sini sangat berbeza dengan masyarakat luar. Di sini, wanita hanyalah alat bagi memuaskan hati kaum lelaki. Aku tidak pasti, tetapi itulah tekaan aku setelah satu malam di sini.

Malam itu, aku bermimpi berjumpa dengan keluarga di rumah. Sudah beberapa hari aku tidak berjumpa dengan mereka. Aku datang ke sini pun tanpa izin mereka. Sekiranya mereka tahu aku akan memasuki hutan, semestinya mereka tidak akan benarkan aku pergi kerana risau dengan masalah lelah aku. Rindunya hati ini padamu ayah, ibu....

SPLASH!

Muka aku disimbah air. Aku terus terbangun. Kelihatan Maria memegang botol airnya. Tana dan Siti pula ada di belakangnya. Wajah ketiga-tiga wanita itu kelihatan cemas.

"Maria! What the hell...."

"You can curse at me later. Right not we got to get out here... right now!" suaranya terketar-ketar.

"Cepat, Dev. Kita tak ada banyak masa ni...." Siti menggigil ketakutan.

Tana menolak sebuah sampan ke dalam sungai. Dia memasukkan beberapa bungkusan makanan dan air ke dalam sampan itu.

Siti dan Maria menarik aku masuk ke dalam sampan. Tana meminta kami bergerak terus ke hadapan dan dalam masa beberapa hari, kami akan sampai di sebuah pekan kecil. Siti dan Maria masing-masing mula mengayuh. Aku masih tidak faham apa-apa. Aku ingin mengajak Tana mengikuti kami. Tetapi aku masih dalam keadaan terpinga-pinga. Masih banyak lagi yang perlu aku pelajari daripadanya. Masih banyak lagi yang aku mahu beritahunya.

Tana memandang ke arah kami sehinggalah dia tidak kelihatan lagi. Hanya hutan sahaja di kiri dan kanan kami. Tiada lagi sebarang ketamadunan. Otak aku masih pening sebab baru bangun tidur. Setelah beberapa minit, barulah aku sedar sepenuhnya.

"Apa dah jadi dengan kamu berdua ni? Kenapa kita pergi macam tu saja?" aku bertanya.

"Sebab mereka nak bunuh kita, Dev! Mereka nak bunuh kita!" Siti menjerit. Matanya liar.

"Hah?! Macam.... Macam mana kau tahu? Semalam mereka elok saja dengan kita..."

"Tana yang datang beritahu Maria. Mulanya kami pun tak percaya," Siti mengelap air matanya. Aku sedar dua orang sahabat ini tidak stabil emosi buat masa sekarang. " Lepas tu, kami cuba sedarkan budak-budak lain. Semuanya tak bangun. Macam-macam yang kami cuba buat. Mereka tak bangun-bangun juga. Semuanya sebab tapai tu! Tapai tu!"

"They must have drugged it somehow. The other guys just could not wake up. Thats why we decided to leave without them. We tried out best and we could not save them. This was not time to be selfless. We got Tana to help us..."

Aku terus menyampuk. "But why? Atas dasar bukti apa kamu berdua boleh fikir yang mereka nak bunuh kita?! Kan mereka baik saja dengan kita semalam..."

"It's all clear to me now guys. They were... they were fattening us up!" Maria berkata dalam teresak-esak.

"But for what? Didn't that bloody paper...."

"That bloody paper was the one that saved our lives! Apart from that Tana girl!" Maria menjerit pada muka aku.

Aku berpaling ke arah Siti. "Siti, aku langusng tak faham...."

"Cuba kau tanya Maria. Dia lebih mengetahui... Percayalah... percayalah cakap aku..." Siti terus menangis.

"Maria? What's going on?"

Maria menghembus nafas dalam-dalam. "That paper. Its heading was 'How to serve foreigners'. Well guess what? It is no ethical code. Not even close."

"Then what is it?"

"It's a directory, Dev. In other words... a cookbook...."

Aku terus tidak sedarkan diri....


1 comment:

  1. Haha... Foto tak menahan.

    Aayirathil Ooruvan and Sleeping Dictionary...

    But, Jessica Alba is the hottest Iban girl... Haha

    ReplyDelete