Wednesday, January 26, 2011

Jelmaan Bertopengkan Bayi

Malam bulan ketiga tahun 1957 sama sahaja seperti malam-malam yang sebelumnya di Kota Riyadh. Namun, malam ini agak istimewa untuk seorang wanita. Dia baru sahaja bersalin. Anaknya selamat dilahirkan. Namun begitu, wanita itu masih kelihatan risau.

“Tiada apa-apa masalah, kakak. Percayalah,” kata bidan bagi menenangkan pesakitnya.

“Cukuplah kalau kakak berbaring dan berehat sahaja. Kakak dapat anak lelaki!”

Wanita itu masih kelihatan buntu. “Aku tak percaya. Aku nak lihat dia sekarang juga!”

“Bersabarlah sekejap lagi,” bidan itu berkeras. “Saya janji sekejap lagi kakak boleh melihatnya. Berehatlah dulu.”

“Aku tak percaya. Ia anak perempuan, kan? Anak perempuan, kan? Cakaplah! Anak perempuan, kan?” Suara wanita itu semakin tinggi.

“Percayalah cakap saya, kakak. Saya sendiri yang menyambut kelahirannya. Memang dia anak lelaki!” bidan itu berkeras.

“Di mana anak saya sekarang?” wanita itu menyoal.

“Dia sedang dimandikan. Nanti barulah kakak boleh mendukungnya setelah dia bersih,” kata bidan itu lagi.

“Kau sanggup bersumpah dia anak lelaki?” wanita itu menyoal lagi.

“Saya sumpah, kakak. Berehatlah sebentar. Cuba lelapkan mata...”

“Sembilan bulan saya mengandung... Sembilan bulan saya berdoa siang malam untuk mendapat anak lelaki...”

“Dan memang doa akak termakbul! Anak kakak budak lelaki!”

Wanita-wanita lain yang ada bersama mereka dalam bilik itu mengangguk-angguk kepala mereka. Namun begitu, wanita itu masih tidak percayakan mereka. Dia mahu melihat anaknya dengan mata kepalanya sendiri untuk mendapatkan kepastian.

Bidan itu keluar untuk ke bilik air bagi memeriksa keadaan bayi wanita itu yang sedang dimandikan oleh beberap orang pekerjanya.

Wanita yang baru bersalin itu bukannya orang tempatan. Dia sebenarnya berasal dari Syria. Dia berpindah ke Riyadh setelah berkahwin dengan seorang ahli perniagaan yang kaya dari Yemen. Suaminya bukanlah calang-calang orang. Pada awalnya, dia hanyalah seorang buruh di Jeddah. Selapas itu, dia membuka syarikat pembinaanya sendiri. Setelah mengumpulkan harta yang banyak, keluarga diraja Saudi mula mendampinginya sehinggalah dia dianggap saudara mereka. Wanita ini ialah isterinya yang kesepuluh.

Bidan itu menunggu sehinggalah bayi lelaki itu selesai dimandikan. Bidan itu langsung tidak marah dengan kelakuan pesakitnya tadi. Sebagai wanita, dia cukup memahami gelora jiwa perasaan yang bermain dalam ahti pesakit itu. Wanita dalam masyarakat Timur Tengah tidak mendapat sebarang kebebasan. Ketika kecil, mereka diperhambakan oleh bapa-bapa atau abang-abang mereka. Setelah besar, mereka menjadi mangsa suami-suami mereka pula. Dalam zaman ini juga yang menyaksikan sebuah negara sepeti India, yang masyarakatnya juga pernah menindas kaum Hawa, kini mampu menerima seorang pemimpin wanita. Tetapi di sini, seorang wanita tidak boleh keluar rumah tanpa ditemani orang lelak, apatah lagi keluar bekerja dan menjadi pemimpin masyarakati! Bidan itu amatlah memahami perasaan pesakitnya sekarang. Ibu mana yang sanggup melihat anaknya hidup dikongkong seumur hidup? Hatinya tidak akan tenang sehinggalah dia melihat anaknya.

Bidan itu kemudiannya membawa bayi itu pada ibunya. Apabila wanita itu membuka kain yang menyeliputi tubuh kecil anaknya untuk memeriksa jantina bayi itu, dia terus menitiskan air mata kegembiraan. Syukurlah, rintihannya didengar Penciptanya.

Bidan itu tidak menyedari kehadiran seorang lelaki yang sedang berdiri di belakang wanita-wanita yang telah membawa pesakit itu ke sini. Dia hanya terlihatnya apabila dia duduk di sebelah isterinya di atas katil. Bidan itu tidak pernah melihat lelaki itu. Tetapi dia cukup mengenalinya. Namanya cukup terkenal di seluruh kota. Dialah Mohammed bin Awad, usahawan ternama itu.

“Tengoklah, habibi. Kita dapat anak lelaki!” kegembiraaan pada wajah wanita itu begitu jelas.
Mohammed tidak berkata apa-apa. Dia mendukung anak lelakinya itu. Air mukanya kosong, seolah-olah dia memikirkan sesuatu.

“Semalam aku mendapat suatu mimpi, Hamida. Mimpi yang aneh,” kata Mohammed pada isterinya. “Anak ini anak aku yang ketujuhbelas. Tetapi dia lain. Apabila dia besar kelak, dia akan mengoncangkan dunia. Dia akan menjadi seorang pempimpin yang ternama. Namanya akan digeruni musuh.”

“Petanda baik dari Tuhan!” kata Hamida dengan gembira. “Apa yang patut kita namakannya, habibi? Pilihlah nama yang baik.”

“Dia akan digeruni musuhnya,” Mohammed mengulangi kata-katanya tadi. “Sepertimana seekor singa digeruni binatang lain. Dia akan dinamakan Osama, maksudnya ‘singa’. Osama bin Mohammed bin Awad bin Laden. Anak ini akan membawa nama baik pada keluarga Bin Laden satu hari nanti.”

Hamida memanjatkan kesyukuran. “Osama bin Laden.... anakku...”

1 comment: