Sunday, December 11, 2011

How a college student can save money...

Today I came across a very useful article on specialist student discount and money saving site called They listed a few tips on how college students can save money. I found most of the tips very useful, though not all of them is applicable to me, especially when I go home to Malaysia. So here is my own list of top 10 saving tips.

10) Don't go clubbing.

It's expensive. Came on! Don't roll your eyes, club-goers. You of all people should know this. Don't even take it from me if you think I'm too religious or traditional. Ask yourselves these questions: Is it really worth paying to just get into a place that is so crowded of drunks that you can hardly listen to yourself think? Is it worth paying for a drink, only to get drunk and then get tempted to buy a few other shots later? Even if you want to buy a drink, you have to wait in a line! A long one! Seriously? If you were not somber, you would know it's a complete waste of time! Think about it.

9) Find a (decent) job

And when I mean decent, I don't mean going around putting yourself up for sale. We always see it in the movies. Some girl just has to sleep with some rich guy so she can make money. What the heck? And then there are some losers who go around selling weed. What? Just go work as a cleaner, or a waiter, or something. Universities and colleges are usually located in big cities. There can be jobs everywhere! Or even better, shop where you work, given the context is right. Quote from the website, "We did a little investigation into staff discounts recently, and the best places to get a job if you find yourself spending your cash there are The Body Shop, Republic, New Look and Lush - all have a 50 per cent staff discount. French Connection's is 40 per cent, oh, and Greggs staff get a mighty 50 per cent off too, for some very cheap sausage rolls..." Who would say no to that?!

8) KISS: Keep. It. Simple. Stupid.

Always try to maintain economical. Buy supermarket brands, like ASDA stuff or TESCO original things. Pack your own meals. Please don't go; Oh! I only use classy expensive stuff. I don't use cheap, lowly things. Well, if you are a mama's boy from a rich family, or even pretend to be from one, then by all means go ahead. But look at the bright side. These are not clothes or accessories. They are just groceries mostly. Nobody is going to judge your lifestyle based on the brand of the household items you buy. And about the packed lunches; as long as you have a nice tight secure lunch box that will not leak any liquid on your books, and your food does not stink and disrupt anyone else, and you don't eat when everybody else isn't, then it should be just fine.

7) "Jangan sesekali tolak rezeki"

Which loosely translates into 'Never say no to (free) food'. Back during my foundation year at Gaya teacher training institute in Malaysia, there were short courses conducted almost every week for in-service teachers. At the end of every talk, meals will be served. If you are lucky, you will be invited to join along by the friendly lecturers conducting the course, and if you are even more lucky, there will be extra leftovers to take home for dinner! So always bring along your lunch box even when it is empty!

6) The Puss-In-Boots routine

One of my many talents. Always ask if there is a discount. Even if the answer is no, then never be too shy to ask, "Then will you give a student discount?" Say this with eyes that beg for sympathy. God willing, you will get your discount. The recession is pretty bad. There is no better time to plead (not beg) for sympathy. Anyone who refuses to give you a discount, especially if you explain to them your allowance has not come in yet, well screw that meanie.

5) Bundle and charity

Never be ashamed to use second/third/fourth hand stuff. You are a student. The fashion police will forgive you for that. And that not only includes clothes. Books and other stuff can also come in second hand. As long as they are still usable, then have some understanding on why they are called that. They are called usable because they can still be used.

4) Freeze your credit card

No, I am serious. Freeze it. In your refrigerator. That way, you can always get away from being tempted to buy something super expensive that is out of your budget. Sure, the money is still there. But you will not be able to buy it until you have thought it over properly, and have spoken to the right people for some proper advice on whether it is a good investment or not.

3) Say NO to fancy electronic gadgets

I mean honestly, what use is a MacBook to a student, apart from showing off? Just get a normal Acer or HP or something. It has all the basic functions you need as a student and for leisure. And as if it is not bad enough you are on Facebook or Twitter whenever you go online on your laptop, now you want to have a smartphone just so you can Tweet, "Hey y'all. Currently in the middle of a sh*t. Loving the peace and quiet!" What the heck is that?! So, unless it is one hundred percent important, don't ever buy it!

2) The Iron Budget

Now this one, as the name suggests, it a bit of a harsh one. This is when things get real serious, when you are forced to eat instant noodles for all three meals a day. Whenever you go out, only take with you the exact amount of money you want to spend. So you want to go to the diner for lunch. Only bring along one Ringgit you might need for the bus fare, and four Ringgit you might need for a plate of fried rice and a glass of juice to go with that. Don't forget another Ringgit for the bus fare back. That way, you can never, and I mean NEVER, give into the temptation of spending money on something which is totally unnecessary.

1) Turn to The Lord

And this is where all the atheists start drooling, and let's not pretend it is some of those who drooled at point number ten on the clubbing part. Well, you read all the way up to hear. Surely you are desperate for some money-saving tips. But on a serious note, is it really hard to spend a few seconds a day just praying to Him hoping you have enough money to last through the year? You just have to ask, really. And even better, if your religion encourages it, go fasting for a few days. Not only are you fasting so He will bless you with some cash, but you will also be saving up by not spending money on food for a certain period of time. See? You just killed two birds with one stone. Be nice to people. Be honest, and thankful. Go volunteer at some charity, or some shelter. Karma will get back at you. You WILL be rewarded. Being a tramp by claiming college years are for being slutty, to experiment on what you want, that attitude ain't gonna help here. I mean, really? You would rather go hungry then be horny? Imagine how much you can save by not spending on any condoms for a whole three years?! That's a lot!

Hope you people find this helpful. Till next time. Adios!

Friday, October 28, 2011

Signs of the Apocalypse according to Hinduism

Here is what what Veera Brahmam says in his Kaala Jnaana.

He says Kali Yuga will last for 5000 years after the passing away of Krishna, after which evil will have spread through out the world, setting the stage for the arrival of Kalki. He says all these things will take place before his arrival again.

What are the Signs of his arrival? VBS gives some clear signs of the arrival of Kalki, whose name is Veera Bhoga Vasanta.

1. There will be a rain of fire. Following this a strange thing will happen. 20 feet tall humans will appear and claim to be Kalki. (this is in India).

2. A huge comet will be born in the south; several people will die due to this.

3. Mammary glands will be born to the males of Cow, Goat, etc. and people will get milk from them.

4. Tigers will disappear completely from the forests.

5. The Sun will appear like a green colored human being (?)

6. Moon will be seen on a new moon day.

7. Wealth will arrive from other countries to India and India will be very rich and powerful.

8. Stones will break and fly about like crows and eagles; Stone horses and chariots will start to run.

9. Blood and pus will flow out from stones.

10. It will rain blood.

The following refers to the World War I:

"After 5017 years of Kali Yuga, during the year pingala, a terrible war will start .."
Considering 3102 BC as the year of beginning of Kali Yuga puts the end of Kali Yuga at 1898AD. 5017'th year of Kali Yuga means 1915 AD which was when World War I was taking place.

Other that this mention of the war, VBS mentions various events which have taken place during the past 100 years or are set to take place.

Chakravartin cakravartin (Sanskrit) [from chakra wheel, cycle + vartin turning, one who governs] Sovereign of the world, universal ruler; a title applied to several Hindu emperors, but referring particularly to Vishnu, who in the treta yuga in the form of a universal monarch protected the three worlds. At the end of kali yuga, legend states that Vishnu will appear again under his form of the Kalki-avatara, or Maitreya as the Buddhists say, reforming or doing away with the wicked and inaugurating a realm of spirituality and righteousness.
Equivalent to the Hebrew Enduring King

(Enoch 36:3). "Through each of these small portals pass the stars of heaven and run their course to the west on the path which is shown to them. And as often as I saw I blessed always the Lord of Glory, and I continued to bless the Lord of Glory who has wrought great and glorious wonders, to show the greatness of His work to the angels and to spirits and to men, that they might praise His work and all His creation: that they might see the work of His might and praise the great work of His hands and bless Him for ever. 

More Signs:

"Those of high status are devoid of the teachings of the holy scriptures, turn narrow-minded and always engage in the service of bad people; they are fond of carnal desires, seller of religion, seller of the scriptures, untouchable and seller of juices; they sell meat, are cruel, engage in sexual gratification and gratification of their appetite, attached to others' wives, drunk and producer of illegitimate children; have a low life-span, mix with lowly people and consider their brother-in-law as the only friend. 

They like constant confrontation and are fond of argument, discontent, fond of jewellery, hair and style. The wealthy are respected as high-born and religious experts are respected only if they are lenders; 

Men are merciful only when they are unable to harm others; express displeasure towards the poor; talk excessively to express erudition and carry out religious work to be famous; Monks are attached to homes in this Kali Age and the homeless are devoid of any morality; 

Men of this age deride their teachers, display false religious affinity but tricks the good people; Sudras in Koli are always engaged in taking over others' possessions; 

In Kali, marriage takes place simply because the man and the woman agree to do so; 

Men engages in friendship with the crooked and show magnanimity while returning favours; 

Men are considered pious only if they are wealthy and treat only far-away waters (lands) as places of pilgrimage; 

Men are considered religious and pious simply because they have the sacred thread around their body and as explorers, simply because they have a stick in their hand; 

The Earth becomes infertile, rivers hit the banks, wives take pleasure in speaking like prostitutes and their minds are not attracted towards their husbands; 

People high in society become greedy for others' food, the low-born people are not averse to becoming priests, 

People mix freely even after their spouses have died recently; 

The clouds release rain irregularly, the land becomes infertile, 

Kings kill their subjects, 

The people are burdened with taxes; they survive by eating honey, meat, fruits and roots; 

In the first quarter of the Kali Age, people deride God; in the second quarter, people do not even pronounce God's name; in the third quarter, men become cross-breeds; in the fourth quarter, men become the same (uniform) breed; nothing called race exists anymore; they forget God and religious works become extinct.

Antara Syurga dan Kayangan


Aku sudah tekad dalam hatiku. Dunia hanyalah suatu maya semata-mata. Mungkin hari ini, mungkin esok, masaku di muka bumi ini akan tamat. Aku akan dibawa ke dunia kubur, dan kemudian ke dunia seberang - dunia yang kekal abadi. Maka, kehidupanku di dunia ini bukanlah sepenting persediaanku untuk menghadap dunia yang satu lagi itu, yang akan menentukan masa hadapanku yang sebenar.

Tetapi dunia tetap ladang bagi akhirat. Aku tidak pernah lupa pada kenyataan itu. Aku, Siti Khadijah binti Abdullah, bukanlah manusia daripada golongan alim dan kuat imannya. Ramai yang bersalah sangka padaku, kerana menyamakan ketebalan imanku dengan betapa labuhnya tudungku. Aku juga manusia daif yang tidak bebas daripada godaan syaitan, dengan hanya berbekalkan iman senipis kulit bawang. Tetapi setiap hari aku bersyukur kerana dilahirkan dalam keluarga yang elok segala amalan para ahlinya. Sudah semestinya anak seorang imam dan ustazah mendapat kehormatan yang tinggi pada mata masyarakat.

Sudah semestinya menjadi tanggungjawab setiap hamba-Nya untuk memulakan keluarganya tersendiri bagi menambahkan pengikut Rasullallah di muka bumi. Mungkin di sinilah masyarakat kita kurang berjaya dalam mempersiapkan diri bagi menempuh hidup di akhirat. Kaum Hawa kini dikerah untuk melanjutkan pelajaran dan mencari pekerjaan dengan gaji tinggi, sehingga mereka alpa dengan kewajipan mereka sebagai isteri dan ibu. Tidakkah cukup jika kaum Adam melaksanakan kewajipan mereka, dan kita sebagai balasan melaksanakan kewajipan kita kepada mereka pula?

Dengan berkat Allah Maha Penyayang, aku dikurniakan dengan seorang tunang yang lengkap segala ciri-cirinya sebagai seorang manusia beriman. Aku bertemu dengan Saiful semenjak tingkatan satu lagi semasa mula-mula memasuki sekolah berasrama penuh ini. Memang tidak tersangka persahabatan antara kami itu sebenarnya membawa kepada sesuatu yang lebih indah apabila ibu bapanya sanggup datang meminangku di rumah keluargaku. Hatiku girang menyambut anugerah ini.

Ketika itu, diriku yang lurus bendul membutakan mataku daripada melihat mereka yang iri hati terhadapku. Aku yang tidak pernah memiliki apa-apa keistimewaan secara tiba-tiba mampu mendapat tempat di hati jejaka paling tampan dan bijak di sekolahku. Hal ini menimbulkan banyak persoalan, bukan sahaja dalam kalangan pelajar tetapi guru juga, yang sesetengahnya tidak mempersetujui pertunangan pada usia semuda kami. Tetapi aku tidak melihat ini sebagai satu kesalahan. Aku memulakan hubugang baru ini dengan keberkatan Allah, kerana aku mahu menikahi jejaka ini, bukan untuk membuat maksiat dengannya, seperti yang ditunjukkan dalam filem-filem barat yang 'mereka-mereka' amat minati.

Saiful; si kacak, ketua pengawas, pelajar cemerlang, johan pidato peringkat kebangsaan, pemain bola sepak negeri, cucu kepada salah satu jutawan terkaya di Malaysia, dan kini tunang seorang gadis biasa dari Gua Musang. Sememangnya aku menipu diriku sendiri sekiranya aku tidak mengaku yang aku pernah memandangnya dengan perasaan yang berombak dan membara sebelum ini. Tetapi setelah aku memasuki Tingkatan Empat, dia melamarku. Tidakku sangka pelajar ini juga menyimpan perasaan terhadapku juga selama ini.

Aku masih ingat pertembungan pertama kami ketika di perjumpaan Persatuan Bahasa Melayu semasa tahun pertama aku memasuki sekolah ini. Ketika itu, Saiful sudah berada di Tingkatan Dua.

"Gurindam Si Balu Jelita ini sebenarnya merujuk pada seorang wanita yang tidak berpelajaran..." aku cuba menerangkan isi tersirat sajak yang sedang kami bincang ketika itu. Tiba-tiba, aku dipotong oleh Saiful.

"Sebenarnya, gurindam itu tetap gurindam. Bagi saya, gurindam ini membincangkan masalah yang dihadapi oleh kaum wanita akibat ditindas kaum lelaki," kata Saiful.

"Ya? Boleh awak huraikan sikit lagi?" aku mencabarnya dengan muka menyindir.

Saiful tersenyum lalu menyambung hujahnya, "Setiap sajak, buku, cerpen, kitab, apa-apa sahaja atas muka bumi ini ada banyak tafsirannya. Sebagai manusia berakal dengan pemikiran dan keperibadian yang berbeza, kita berhak untuk menyuarakan tafsiran kita yang tersendiri, tak kisahlah kalau berlainan dengan tafsiran orang lain atau bercanggah dengan fahaman kebanyakkan orang tentang sesuatu."

Ketika itu, aku dapat merasakan pipiku mula membakar akibat rasa malu. Mungkin aku tersinggung dengan percubaannya untuk tampil lebih bijak daripadaku hanya sebab dia setahun lebih tua daripadaku. Tetapi lama kelamaan, aku jatuh hati dengan ketampanan dan keyakinan dirinya. Aku, yang untuk seketika memandang serong terhadap budak-budak perempuan lain yang memujanya, kini dalam diam mula menyimpan perasaan terhadapnya juga. Terus aku teringat nasihat seorang guruku ketika zaman sekolah rendahku tentang memandang serong terhadap orang lain.

"Ingat, Jah. Jangan kita sekali-kali pandang serong pada orang lain. Kalau orang lain pakai baju ketat, terdedah sana sini, mungkin sebab mereka tidak mendapat didikan yang cukup, jadi terpaksa mencari perhatian dengan cara itu. Kalau orang lain nampak kotor dan tak terurus, mungkin mereka terpaksa bekerja semalaman untuk menampung keluarga mereka. Bukannya mereka tak tahu menjaga kebersihan."

Meskipun Saiful tampak sempurna dalam setiap segi, dia juga hamba Allah yang daif. Dia juga mampu hilang kesabarannya apabila ada waktunya. Satu petang, Saiful ditangkap bertumbuk dengan seorang pelajar baru dan dia terus dibawa ke pejabat pengetua untuk disoal. Ketika itu, aku baru pulang ke asrama selepas latihan bola jaring. Apabila aku diberitahu tentang hal ini oleh sahabat karibku Fatimah, aku terus bergegas ke bangunan pentadbiran. Cikgu Rahman, guru disiplin tidak membenarkan aku masuk kerana pengetua kami, Datin Rogayah sedang berbincang dengan Saiful dan pelajar satu lagi itu tentang hal ini.

Malam itu, selepas bacaan yasin di surau, aku ditemankan Saiful berjalan pulang ke kawasan asrama. Semua pelajar lain sudah pulang. Hanya tinggal kami berdua kerana kami membantu pekerja surau membersihkan kawasan yang digunakan. Saiful memberitahu aku yang dia tidak berpuas hati dengan perangai Thomas Ng, yang membuat rayuan pada pihak atasan supaya pencalonan pengawas baru dibuka kepada pelajar bukan Bumiputera untuk tahun itu. Thomas merupakan salah satu pelajar bukan Bumiputera yang pertama di sini sejak sekolah kami membuka ruang untuk mereka daripada keturunan lain memasukinya.

"Dia tak faham. Mereka orang Cina dah pandai dalam bab belajar semua ni. Kita orang Melayu ada kokurikulum dengan kedudukan pengawas saja. Kalau yang ni pun kita bagi pada mereka, macam mana nasib kita budak Melayu di sekolah ni? Lingkuplah kita! Mana adil? Adil tak semestinya sama rata. Sebab tu abang soal dia pasal hal ni. Tiba-tiba dia mula tengking. Abang naik angin. Tu lah abang tertumbuk dia tu. Bukan sengaja pun," Saiful berkata.

"Mungkin betul cakap kau. Tetapi apa hak kita untuk menghalang orang lain daripada mendapat kebebasan yang sama dengan kita, hanya kerana mereka dianugerahkan dengan akal yang lebih maju dan bijak?" tiba-tiba kedengaran suara Arif dan Hafiz, dua pelajar Tingkatan Dua yang sedang lalu di hadapan kami. Seperti selalu, mungkin mereka sedang membincangkan jalan cerita komik kegemaran mereka dalam nada suara kuat mereka yang seringkali menganggu perhatian orang lain.

 Tetapi aku hanya berdiam diri. Saiful nampak sangat bingung sejak pergaduhan petang tadi lalu aku kira elok kalau aku tidak menambahkan lagi masalahnya.

Apabila sampai di blok asrama puteri, aku memandang ke arah matanya sebelum kami berpisah buat malam itu. Matanya sangat mengoda. Aku dapat merasakan kehadiran orang ketiga ketika itu, yang berbisik dalam telingaku untuk memeluk Saiful dan meraba-raba segala otok lengan dan dadanya itu yang tampak sasa dan sentiasa mengoncang keimananku. Tetapi Saiful hanya mengucapkan selamat malam lalu berjalan balik ke blok asrama putera. Ketika itu, aku terus memanjatkan kesyukuran pada-Nya kerana mengurniakanku seorang bakal teman hidup yang kuat imannya sehingga mampu menempis godaan syaitan yang terkuat sekalipun. Amin...

Esok harinya, aku pulang ke asrama setelah tamat temuduga pengawas perpustakaan. Dari jauh, aku dapat mendengar jeritan pelajar perempuan yang sedang lari bertempiaran seolah-olah ternampak sesuatu yang sangat menakutkan. Aku terus bergegas ke asrama untuk mendapat tahu hal sebenar. Rupa-rupanya bukannya hantu, tetapi hanyalah seorang pelajar baru India yang sesat jalan! Dia memperkenalkan dirinya sebagai Surya sambil menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan. Buat sedetik itu, aku terlupa batasanku sebagai seorang wanita. Mungkin kerana matanya yang bersinar-sinar dan senyuman manis pada wajah cerianya yang mendorongku untuk berbuat begitu. Lalu aku menunjukkannya jalan ke bangunan pentadibiran.

Malang sekali, aku tidak sedar yang perkenalan antara aku dan Surya akan mengubah hidupku buat mulai hari itu. Atau mungkin aku terlalu alpa sehingga tidak menyedari apa-apa petanda buruk yang Allah turunkan.

Aku tidak pernah berkawan rapat dengan mana-mana budak lelaki sebelum ini. Teman-teman karibku semenjak zaman pra-sekolah lagi hanyalah orang perempuan. Sememangnya begitu tuntutan syariah, bukan? Seorang Muslimah haruslah menjaga batasan pergaulannya dengan orang lelaki. Tetapi sejak aku berkenalana dengan Surya, aku terfikir, tidak salah berkawan dengan seorang budak lelaki, asalkan kita menjaga segala batasan dalam pergaulan, bukan?

Kebetulan, Surya juga cemerlang dalam pemilihan pengawas perpustakaan pada tahun tersebut. Kami ditugaskan untuk membantu pustakawan setiap hari Jumaat, semasa waktu rehat dan setelah tamat waktu persekolahan. Surya bukan sahaja pelajar keturunan India yang pertama di sekolah kami, tetapi juga sahabat India pertama aku. Maklumlah, di Gua Musang tidak ramai keluarga bukan Melayu. Sebelum ini, aku hanya mengenali dua orang India; satu bekas guru Bahasa Inggeris aku semasa di sekolah rendah, dan satu lagi ketua kerani sekolah menengah aku sekaran ini.

Aku langsung tidak menyangka aku berkongsi begitu banyak persamaan dengan Surya. Dia juga amat meminati membaca novel. Malang sekali, keluarganya bukanlah seperti keluarga aku. Ibunya meninggalkannya ketika dia masih kecil. Ayahnya pula kaki botol. Tetapi syukurlah, Surya sangat rapat dengan paderi kuil di kawasan ladang getah di tempat tinggalnya. Dia dididik menjadi pemuda yang berbudi pekerti mulia. Dia jugalah tempat aku menceritakan segala masalahku; cerita-cerita peribadiku yang tidak mampu aku ceritakan pada kawan-kawan perempuanku.

Persahabatanku dengan Surya juga membuka ruang untuk aku mendalami lebih banyak ilmu yang tidak pernah aku anggap sesuatu yang penting sebelum ini. Aku mula berbicara dalam Bahasa Inggeris dengan Surya untuk menajamkan lagi pertuturan aku. Dalam aku banyak membaca, aku juga pernah mendapat tahu bahawa bukan sahaja agama Nasrani dan Yahudi, malahan banyak lagi agama lain juga merupakan agama Ahli Kitab.

"Dan sungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thanghut itu," maka antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kami di muka bumi dan perhatikanlah kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul). (An Nahl: 36)."

Surya agak terkejut mendengar ayat-ayat suci ini yang dipetik dari Al-Quran. Dia sangat suka mendengar aku bercerita tentang kisah-kisah nabi dan juga cerita pengembaraan kegemaranku tentang perjuangan Nabi Muhammad S.A.W dalam menyebarkan dakwahnya. Aku juga sering bertanya pada Surya tentang ajaran agama Hindu. Sudah tentu, seperti agama lain yang diamalkan di negara ini, agama Hindu juga menyeru penganutnya untuk berbuat baik di dunia. Tetapi, apakah agama itu agama benar? Apakah agama itu mampu menyelamatkan umatnya daripada azab neraka? Apakah agama itu menyeru umatnya untuk menyebah Tuhan yang satu itu, atau hanya menyembah segala berhala di kuil-kuil mereka?

"Jah, dengar sini. Orang Hindu menyembah menghadap berhala, bukan bermakna umat Hindu menyembah berhala. Tetapi umat Hindu menyembah atas arahan Tuhan. Tuhan mengarahkan umat Hindu untuk sembahyang, kena menghadap berhala. Ini juga bukan bermakna Tuhan itu ada dalam berhala. Begitu juga dengan manusia dan telefon. Ibu kita menelefon kita menggunakan telefon, ini bukan bermakna ibu kita ada dalam telefon tu. Tetapi syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan ibu melalui telefon, kena dail nombor kita, barulah talian akan bersambung antara kita dan ibu kita, dan kita boleh berbual melalui telefon itu walaupun ibu kita tiada dalam handphone itu," Surya menerangkan padaku.

Aku sukar melelapkan mata pada malam itu. Apakah benar semua yang aku dengar petang tadi? Sukar juga untuk aku bayangkan penganut-penganut agama lain yang berbuat baik di dunia seperti Surya tiba-tiba dibaham api neraka semata-mata kerana mereka tidak mempercayai agama yang sebenar seperti ditafsir oleh sesetengah ahli agama.

Beberapa hari kemudian, aku dan beberapa orang kawanku pergi menyokong pasukan boleh sepak sekolah kami yang sedang bertanding dengan pasukan sebuah sekolah berdekatan. Apabila sampai di sana, aku diberitahu yang Saiful jatuh sakit tadi pagi dan kini ada di bilik sakit. Aku pun pergi seorang diri untuk melihat keadaan tunangku itu.

Astaghfirullahzim! Buat seketika, aku tidak mempercayai apa-apa yang berlaku di depan mataku. Saiful dan Thomas Ng, kedua-duanya dalam keadaan telanjang bulat sedang meraba-raba tubuh satu sama lain. Jijik aku melihatnya. Saiful sebagai kapten pasukan bola sepaknya mengaibaikan tanggungjawabnya. Sebaliknya dia ke sini untuk membuat onar. Aku terkaku di situ buat seketika. Apabila mereka berdua mula cemas dan memakai pakaian mereka, aku terus berlari pulang ke bilik asramaku. Apa yang baru terjadi? Kenapa segalanya menjadi begini?

Aku tidak berani menghadapnya keesokan harinya. Sudah tentu akan kekok bagi kami. Apa mungkin alasannya? Tunangku yang aku anggap anugerah itu bukanlah berlian yang sempurna seperti yang aku sangkakan, tetapi hanyalah kaca - kaca yang retak. Dia sakit. Sudah tentu dia sakit, bukan? Tidak mungkin seorang lelaki yang gagah perkasa sepertinya sebenarnya seorang lelaki dayus pada dalamanya. Apakah lelaki yang bakal menjadi imam bagi setiap solatku ini pada hakikatnya menyimpan berahi pada kaum sejenisnya? Adakah kerana itu dia tidak pernah tergoda untuk mengambil kesempatan terhadap aku atau mana-mana gadis selama ini? Kerana minatnya ialah pada sesuatu yang lain?

"Abang sakit, Jah. Dari kecik lagi..."kata-kata itu sudah cukup untuk aku memahami keadaannya. Tidak mungkin seorang manusia alim dan senantiasa meningati azab penciptanya membiarkan dirinya disambar ke alam maksiat secara sukarela. Sudah tentu kerana dia sakit. Sakit di otaknya! Aku tahu aku tidak patut membiarkannya begitu. Tidak patut.

"Tak ada doktor yang dapat tolong dia. Jah bawa ke Pakistan atau Saudi pun doktor di sana tak akan dapat tolong dia. Homoseksual ini tak ada ubatnya. Sebab ni bukan penyakit. Ini... ini lain, Jah. Semulajadi kalau ikutkan sains. Jadi yang dapat tolong dia uztad sajalah. Bawa dia jumpa sesiapa pakar agama. Harap-harap boleh dibantu," Surya menasihatiku.

Mungkin benar kata Surya. Setelah puas aku mengkaji segala buku di pusat sumber dan laman web di internet, aku pasti yang tiada badan perubatan sah atas muka bumi ini yang menganggap homoseksual sebagai sesuatu yang bukan semulajadi, sebaliknya dibuat-buat. Aku terus bingung. Bagaimanakah aku memulihkan Saiful? Bagaimanakah aku memimpinnya balik ke jalan Allah? Tiada cara lain lagi. Aku harus membawa hal ini kepada orang yang lebih arif dalam hal hukum agama.

"Jah, sesungguhnya golongan homoseksual adalah antara kaum yang paling dilaknat oleh Allah. Hanya seorang lelaki dan seorang wanita dibenarkan bernikah bagi memulakan keluarga. Allah mengharamkan hubungan sejenis. Uztad tak perlu ceritakan pada kamu kisah kaum Nabil Lut, kan?" jelas Uztad Azhar ketika aku melawat pejabatnya. Aku cuma memberitahunya yang salah seorang kawanku mengaku dirinya homosekual dan tidak tahu care mengatasi masalahnya. Aku langsung tidak menyebut nama tunangku sendiri.

Tetapi uztad, saya ada baca beberapa buku dan laman web. Setahu saya, manusia homosekual memang dilahirkan begitu, dicipta seadanya. Bukannya mereka pilih untuk hidup begitu sebab memang meraka tak ada pilihan lain," aku cuba menjelaskan pada uztad.

"Hah! Itulah! Di sinilah ramai orang muda macam kamu tertipu, Jah. Tertipu dengan segala propaganda Yahudi laknatullah! Memang segala tipu daya mereka diciptakan khas untuk memesongkan akidah umat Islam  supaya kaum mereka terus memerintah dunia. Cara mereka menyebarkan dakyah sesat mereka sangatlah halus... macam sekaranglah. Siapa lagi kalau bukan kaum Yahudi yang menguasai segala badan perubatan antarabangsa, stesen televisyen, syarikat filem, dan segalanya? Melalui semua inilah umat Islam kita mula terpesong!"

"Itu semua teori konspirasi semata-mata. Kalau kita tanya apa-apa bukti kukuh, mesti orang macam dia ni akan terpinga-pinga, garu-garu kepala!" tiba-tiba kedengaran suara kuat Hafiz berdebat dengan Arif lagi, sekali lagi mungkin berbincang tentang salah satu komik kegemaran mereka. Uztad hanya mampu mengeleng kepalanya melihat gelagat kedua-dua anak muda itu.

Mungkin aku tidak dapat membantu Saiful di sini. Mungkin bukan sekarang. Aku memberi salam pada uztad dan meminta diri dahulu.

Ketika aku berjalan ke arah pusat sumber, aku terserempak dengan banyak pelajar dari sekolah lain. Barulah aku teringat. Hari ini sekolahku menjadi tuan rumah untuk pertandingan sukan olahraga peringkat negeri. Sememangnya budaya pelajar sekolah lain tertonjol dengan jelas di hadapan mata kami. Semunnya bergaul dengan bebas tidak kira jantina. Lelaki bersembang dengan perempuan; guru mereka pula tidak ambil peduli. Ada yang tidak menutup aurat dengan sempurna. Ada yang tudungnya singkat tidak menutupi bahu. Kebanyakannya mengenakan baju lengan pendek. Ya Allah, tidakkah mereka takut lengan-lengan dan bahu-bahu mereka akan menimbulkan nafsu syahwat lelaki yang memandang?

"Dah! Cukup! Aku tak mahu berdebat dengan kau! Kan kau dah menang? Balik Kuala Lumpur sajalah! Buat apa lagi di sini?!" kedengaran suara Saiful menengking dengan kuat.

"Aku tak cari gaduh, kawan. Dah sekolah kau kalah dalam sukan, tak apalah. Kita bertanding dalam pertandingan tarian tradisional pula bulan depan di Perak. Hah?! Apa macam? Ada berani? Kita jumpa di sana. Sekolah aku jadi wakil Wilayah Persekutuan. Sekolah kau? Boleh jadi wakil Terengganu ke?" tanya seorang budak lelaki dari sekolah lain. Nadanya sangat sinis.

"Pertandingan tarian? Minta maaflah. Sekolah kami tak masuk benda-benda macam itu. Eh! Cuba kau balik tanya uztad sekolah kau; apa hukum wanita menari di khalayak ramai. Lepas tu baru kau datang sini berdebat dengan aku... kalau tidak...." Saiful mengangkat tangannya untuk menumbuk budak itu. Nasib baik dia dihalang oleh beberapa orang pengawas lelaki yang lalu di situ.

"Eh! Kenapa pulak? Menari tarian tradisional pun tak boleh? Apa? Kau ingat semua orang sekolah ni Arab ke apa? Manusia mana nak ghairah tengok orang menari tradisional, hah? Bukan menari diskolah, bodoh!" budak itu menjerit pada Saiful. Saiful cuba melepaskan diri untuk melawan budak itu, tetapi terus ditarik pergi oleh para pengawas yang lain. Aku hanya mampu memandang dari jauh. Teruknya perangai budak itu? Mungkin kerana dia anak kota, dia tidak begitu tahu hukum agama.

"Jah! Kenapa dengan tunang awak tu? Masih tak cukup didikan rasanya. Besok, awaklah kena tolong didik dia elok-elok, ya?" sindir salah seorang budak perempuan yang sekelas dengan Saiful. Aku tahu dia semenjak dahulu lagi menyimpan perasaan terhadap Saiful. Seperti banyak lagi perempuan di sekolah ini, dia juga mencemburui aku kerana ditunangkan dengan Saiful. Aku tidak menjawab dan berjalan pergi dari situ. Fikiranku hanya pada Saiful. Apakah yang sudah terjadi dengannya. Dahulunya dia seorang yang penyabar. Sekarang, ini kali kedua dia bertumbuk dengan orang. Memang sah, masalahnya semakin serius. Aku perlu mencari jalan penyelesaian pantas! Insya-Allah!

"Berjihad itu bermaksud mengorbankan diri sendiri atas nama Allah. Kita lihat saja dunia sekarang ini. Islam dilihat sebagai agama pelampau. Tapi pada hakikatnya siapa lagi kalau bukan kafir laknatullah yang mengganas di tanah Islam? Tengok saja Palestin, Iraq, Afghanistan; dan terbaru, Mesir dan Libya. Semuanya porak-peranda sebab anasir-anasir orang Barat ni. Jadi, jihad sekarang ini dilihat sebagai sesuatu yang zalim. Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat malah sampai ke tahap melabel jihad itu sebagai fahaman pengganas. Sampai ke situ," kata Kak Siti yang mengetuai usrah pada malam itu.

"Tapi Kak Siti, apa pandangan Kak Siti tentang pengebom berani mati? Apakah mereka dikira berjihad dan mati syahid selepas meninggal dunia?" tanya Rozita, salah seorang pelajar satu kelas denganku.

"Dah tentu! Bukankah mereka berjuang demi menegakkan agama Allah di dunia? Bukankah mereka mengorbankan nyawa sendiri demi agama Allah? Bukankah mereka berkorban demi kesejahteraan saudara-mara seagama mereka di dunia? Sekiranya syarat-syarat ini sudah dipenuhi, dah tentu dia itu seorang yang mati syahid. Syurga sudah dijanjikan untuknya di akhirat. Insya-Allah...." jelas Kak Siti.

"Kak, macam mana dengan jutaan orang perempuan dan kanak-kanak yang mati akibat bom itu? Berdosa, kan membunuh orang yang tak bersalah? Bukan ke antara hukum berperang termasuklah tidak memusnahkan rumah ibadat orang lain, dan tidak mengapa-apakan golongan perempuan, kanak-kanak dan orang tua? Macam mana seseorang itu dikira mati syahid kalau semua syarat yang ni dilanggar?"tanya Rozita lagi.

Kak Siti memandang kami yang lain dengan matanya merah padam, seolah-olah menahan perasaan geramnya. Dia memberi arahan kepada Syaza, salah satu rakan karibnya supaya membawa Rozita keluar dari usrah malam itu untuk dinasihat secara persendirian supaya fikirannya tidak lagi terpesong ke arah fahaman Barat tentan jihad.

"Dengan sini semua. Tidak sukar untuk orang macam si Rozita jatuh dalam perangkap anasir orang Kafir. Sesungguhnya Barat sememangnya menyebarkan fahaman mereka dalam banyak cara. Tak perlu tengok di Barat, di negara kita sendiri mereka yang memperjuangkan Islam dilabel pelampau dan orang ekstremis. Berbalik pada topik mati syahid tadi; sememangnya adat peperangan akan ada kehilangan nyawa. Siapa kisah  anak-anak atau perempuan-perempuan jalang Kafir terlepas nyawa mereka, hah?! Bukankah neraka jahanam itu sudah pun Allah janjikan untuk mereka? Mati sebab bom ke, kanser ke, mati tua ke, masuk neraka juga!" Kak Siti berhujah dengan semangat.

"Allah-hu Akbhar!" kedengaran laungan semangat rakan-rakan usrah aku, sehinggakan aku terbangun dari fikiranku. Sememangnya aku langsung tidak mampu memberi perhatian semasa usrah tadi kerana asyik terfikir  tentang Saiful. Aku masih belum mencari jalan untuk menyelesaikan masalahnya. Selalunya, Kak Siti mengalakkan kami untuk berkongsi sebarang masalah ketika sesi usrah. Tetapi bagaimana harusku ceritakan perihal Saiful sedangkan sesungguhnya aku sendiri tahu jawapan mereka. Haram. Perbuatan Saiful haram.

Maka aku sendiri akan menjatuhkan nama baik aku dalam mata masyarakat. Tidak cukup sekiranya seseorang itu dilahirkan dalam keluraga yang baik. Seharusnya dia berkorban dan berusaha untuk mengekalkan nama baiknya. Semuanya harus dijaga. Menjaga nama baik. Menjaga. Menjaga itu sangat penting.

Pagi esoknya, aku bangun untuk menunaikan solat berjemaah di surau. Setelah siap mandi dan berpakaian lengkap, aku dan rakan-rakan sebilikku melangkah keluar untuk ke dewan besar untuk perhimpunan. Tiba-tiba, aku dihampiri seorang pengawas. Riak mukanya cemas. Dia memberitahu aku yang pengetua ingin berjumpa denganku segera di pejabatnya. Aku ketakutan. Apakah Saiful ditangkap?

Apabila aku memasuki pejabat itu, kelihatan wajah pengetua, guru kelasku dan beberapa orang guru lain yang agak rimas dan gelisah. Habislah, rosaklah nama baikku di sekolah ini. Hari ini juga aku akan menelefon ummi dan ayah untuk meminta mereka mengambilku pulang ke kampung. Bagaimana harusku meneruskan hidup di sekolah ini setelah semua orang tahu yang tunangku bukanlah manusia normal?

"Jah, duduklah dulu. Cikgu kena beritahu kamu sesuatu," Datin Roziah, puan pengetua menjemputku duduk. Aku kini dikelilingi cikgu.

"Jah, sebenarnya.... Saiful hilang sejak malam semalam. Kami dah mencari di semua tempat. Memang dia tak ada di sini. Keluarga dia pun tak tahu apa-apa tentang dia. Mungkin kamu tahu dia ada di mana?" Datin bertanya padaku.

"Hilang?" aku terkejut. Ke manakah Saiful pergi? "Minta maaf, cikgu. Saya tak tahu apa-apa. Kenapa dia lari? Keluarga dia pun tak tahu? Kenapa? Kenapa dia lari? Cikgu dah laporkan pada polis?"

"Dah. Dah. Cikgu baru sekarang balik dari balai," Datin memberi penjelasan. Kami diam buat seketika. "Aduhai, manalah dua orang budak ni pergi?"

"Dua orang? Siapa lagi yang hilang?" aku bertanya.

"Thomas. Budak Cina yang suka cari pasal tu. Dia pun hilang dari malam semalam." Datin menjawab.

Oh! Jadi beginilah berakhirnya pertunangan aku. Ya Allah! Mengapa Kau menguji hamba-Mu yang dayus sebegini? Apakah tunangku sudah kahwin lari bersama kekasihnya? Bagaimana pula dengan janjinya pada aku? Janjinya untuk sehidup semati bersamaku? Janjinya untuk menjadi bapa kepada anak-anakku? Janjinya untuk menjadi imam buat setiap solatku?

Ketika bertugas di pusat sumber, Surya sepeti biasa menjadi tempat aku meluahkan segala isi hatiku. Dia juga tahu tentang Thomas dan Saiful, dan seperti aku, dia juga sudah meneka logik sebalik kehilangan mereka berdua.

"Susah saya nak percaya. Saiful sanggup tinggalkan segalanya; keluarga, pendidikan.... semuanya demi cinta?" Surya masih sukar menerima hakikat itu.

Aku memandang keluar tingkap. Tersergam hutan belantara di belakang kawasan sekolahku. Tidak jauh dari hutan kelihatan kawasan bukit-bukau yang tinggi hingga diliputi kabus yang tebal. Apakah mungkin Saiful dan kekasihnya melarikan diri ke situ? Atau adakah benar dia melarikan diri ke bandar berdekatan melalui kawasan perkampungan yang mengelilingi sekolah kami? Tetapi kenapa pula tiada orang kampung yang terlihat mereka, sedangkan satu-satunya perhentian bas terletak di hadapan sebuah kedai nasi kandar 24 jam? Sudah tentu pemilik kedai ataupun mana-mana pekerja atau pelanggannya ada ternampak mereka di sana, bukan?

Sedang fikiran aku melamun ke arah Saiful, aku ternampak bayangan wajah Surya pada tingkap itu. Aku tidak pernah memandang mana-mana budak lelaki lain di sekolah ini sebagai rupawan, mungkin hanya sebab kekacakan Saiful tiada tolak bandingannya. Tetapi, baru sekarang aku mula melihat ketampanan pada gerak-geri dan wajah Surya. Apakah semua ini?

"Surya..." aku menyahut namanya dengan rasa segan.


"Awak... Kalaulah, kan? Awak... ditakdirkan jatuh... jatuh cinta dengan wanita Islam... awak... awak sanggup tak peluk Islam?" kata-kata itu terkeluar dari mulutku.

Surya memandangku dengan pelik buat beberapa saat. Mungkin dia terkejut yang aku menyoalnya sebegini. "Saya... saya tak kisah sebenarnya, Jah."

Jauh dalam lubuk hatiku, aku melonjot-lonjat kegirangan.

"Tapi, Jah.... saya nak kekal sebagi orang Hindu. Saya memang tak kisah kalau nak berkahwin dengan orang agama lain, sebab ajaran Hindu mengajar kita setiap agama yang menuntut pengikutnya berbuat baik adalah agama dari Tuhan. Jadi tiada halangan untuk berkakwin dengan orang agama lain. Nak berkahwin dengan orang yang tidak beragama pun boleh, sebab tak semestinya mereka itu orang jahat, kan? Tapi itulah... saya nak kekal Hindu sampai mati...." Surya memberi penjelasan.

Hatiku sayu. Air mukaku malu. Aku terus meminta diri, kononnya mahu ke tandas sekejap. Aku mengunci diriku dalam salah satu bilik air di sana dan terus menangis sepuas-puasnya. Apakah yang telah aku lakukan? Aku terlajak! Harapanku untuk sentiasa menjaga maruahku kini hancur. Hancur di tangan sahabatku sendiri! Bagaimana harusku berdepan dengannya sekarang? Sekarang mesti dia sudah tahu yang aku sebenarnya menyimpan hati terhadapnya. Aku telah membiarkan diriku terdedah sebegini rupa! Aku bukannya wanita biasa, aku seorang Muslimah! Seorang Muslimah yang sepatutunya sentiasa menjaga! Menjaga!

Selepas itu, aku tidak sanggup berhadapan dengan Surya lagi. Aku terus lari pulang ke asrama puteri. Selepas satu bala, Allah turunkan satu lagi bala. Ujian apakah ini, ya Allah? Apakah Kau cuba menguji kesabaranku dengan mencabar keimananku? Mula-mula Saiful pergi begitu sahaja, sekarang aku telah memalukan diriku di hadapan Surya. Apa lagi ujian yang akan kau turunkan padaku lagi selepas ini, ya Allah?

Selepas hari itu, aku terus meletak jawatan sebagai pengawas pusat sumber. Meskipun khabar angin jelas menyatakan yang tahun depan, aku mungkin dilantik sebagai ketua pengawas pusat sumber, aku sanggup melepasku semua itu. Aku tidak perlu lagi berdepan dengan Surya itu lagi. Mungkin Allah takdirkan aku berjumpa dengannya hanya untuk menguji aku. Imanku jauh lebih penting daripada persahabatanku dengan seorang Kafir. Aku tidak perlukannya dalam hidupku lagi.

Ada beberapa kali Surya cuba menghampiriku. Mungkin untuk mendapatkan penjelasan tentant perletakan jawatanku. Tetapi aku tidak mempedulikannya. Kini aku lebih jelas tentang perbuatanku selama ini. Selama ini aku tidak pernah bersendirian dengan mana-mana lelaki bukan muhrim, termasuklah Saiful sendiri. Semua ini demi mejaga maruahku sebagai seoarang Muslimah. Tetapi semenjak Surya memasuki hidupku, aku tidak dapat bayangkan bilangan dosaku yang telah terkumpul. Sudah berapa kali aku bersendirian dalam pusat sumber besar, gelap dan sunyi itu dengan Surya untuk beberapa jam lamanya? Bukankah itu sendiri satu perbuatan berdosa?

Akhirnya cuti pertengahan tahun pun sampai. Masing-masing membuat persediaan untuk pulang ke kampung halaman untuk cuti dua minggu ini. Aku tidak sabar berjumpa dengan ummi dan ayah. Sejak Saiful meninggalkan aku, aku jarang menelefon rumah atau bersembang dengan sesiapa pun. Aku banyak berseorangan. Kini aku telah berjaya melupakan Saiful dan juga Surya. Selepas ini, aku hanya akan menumpukan perhatianku terhadap pelajaran sahaja. Buat masa ini, matlamat aku hanya satu; aku ingin menjadi anak yang baik kepada ummi dan ayah, Insya-Allah.

Bas yang akan membawa kami pulang ke negeri kelahiran masing-masing telah pun sampai. Bas yang akan ke Kelantan seolah-olah memanggilku. Aku terus meletakkan beg aku di tempat letak bagasi dan bergegas masuk ke dalam bas, seakan-akan bandar Gua Musang itu sendiri ada dalam bas itu! Tidak sabar rasanya untuk melihat wajah keluarga tersayang! Tempat duduk kami sudah pun dipilih oleh cikgu bertugas. Pada tempat duduk aku kelihatan sepucuk surat dengan namaku di atasnya. Surat itu dari Surya.

"Ke hadapan sahabatku Jah yang tersayang,

"Saya harap Jah sihat sahaja. Sudah lama kita tidak bertegur sapa. Begitu lama sehinggakan saya rasa seolah-olah saya kita sudah lama tidak berjumpa, sedangkan kita selalu sahaja bertembung. Cuti pertengahan tahun pun sudah mula. Saya harap Jah selamat pulang ke kampung halaman.

"Sekiranya Jah rasa bersalah kerana sering mengelakkan saya sejak Saiful pergi, saya faham sebab Jah berbuat begitu. Jah seorang wanita, dan setiap masyarakat ada tatasusilanya. Tidak elok bagi seorang gadis sunti untuk bersendirian dengan seorang lelaki teruna dalam tempat tertutup yang bukan ahli keluarganya, apatah lagi dalam masyarakat seperti kita yang sangat menjaga maruah kaum wanitanya. Saya amat memahami keadaan Jah. Jadi saya tidak ada hak untuk menyimpan rasa marah terhadap Jah, kerana Jah ada sebab yang kukuh sehingga sanggup memutuskan persahabatan kita.

"Meskipun Jah tidak lagi mahu berkawan dengan saya, saya masih menganggap Jah satu-satunya kawan saya di sekolah ini sebab Jah seorang sahaja yang melayan saya seperti seorang manusia. Pernahkan Jah melihat saya berbual-bual atau berkawan rapat dengan mana-mana budak lain di sini? Mungkin kerana itulah saya begitu merapati Jah. Saya sangat menyayangi dan menghormati Jah. Sebab itu saya perlu memberitahu hal yang sebenar pada Jah.

"Mulai semester depan, saya akan berpindah sekolah. Saya sudah tidak tahan lagi dengan segala tomahan dan hinaan yang dilemparkan ke arah saya. Ada yang berkata sayalah punca Saiful melarikan diri. Kononnya saya yang ada hubungan dengan Jah, dan Saiful meninggalkan Jah akibat makan hati. Bukan itu sahaja. Macam-macam lagi hinaan. Tetapi tidak perlulah saya beritahu Jah. Mungkin agak sensitif untuk dikatakan di sini. Kecoh seluruh asrama lelaki gara-gara khabar angin macam ini. Saya pernah dipukul, dibelasah, barang-barang saya dicuri selalu, buku-buku saya selalu hilang. Semuanya berpunca daripada persahabatan antara kita.

"Syukurlah, mak dan ayah saya memahami keadaan saya. Mereka memanggil saya pulang. Tetapi saya tidak biasa melarikan diri daripada masalah. Cuma kali ini, saya tidak mampu melawan segalanya seorang diri. Saya amat memerlukan seorang kawan. Seorang sahabat. Malang sekali, sahabat itu sudah meninggalkan saya. Saya tidak akan menipu. Hampir setiap malam saya menangis seorang diri bawah selimut saya. Tetapi saya tidak sanggup menganggu Jah. Sebab saya faham Jah pun ada masalah sendiri. Dan saya faham amat penting untuk Jah menjaga.

"Mungkin tidak sempat untuk kita mengucapkan selamat tinggal. Saya akan pulang ke kampung dari stesen bas. Van yang akan membawa kami ke sana akan pergi setengah jam lagi awal daripada kenderaan yang lain. Mungkin semasa Jah tengah membaca surat ini, saya sudah pun menaiki bas saya. Harapan saya, kita berjumpa lagi satu hari nanti...."

Aku tidak mampu lagi membaca surat itu. Aku terus melepaskan segala sebak di dadaku. Tangisan aku begitu kuat sehingga budak-budak lain di bas itu memandangku dengan pelik. Ketika bas yang kami naiki berhenti di  lampu isyarat, aku terus keluar lalu berlari ke arah bandar. Aku tidak menghiraukan jeritan kawan-kawanku, Aku hanya mahu berjumpa dengan Surya sahaja. Aku berjaya menghentikan sebuat teksi yang membawaku terus ke stesen bas.

Apabila aku sampai di stesen, aku mencari-cari Surya. Stesen agak penuh dengan orang ramai hari itu kerana masing-masing pulang ke kampung halaman sempena cuti ini. Aku rimas kerana tidak dapat mencari Surya. Kaunter pula sesak dengan pelanggan dan begitu juga dengan tempat pertanyaan. Di manakah harusku mencari Surya?

Aku menadahkan tanganku sambil berdoa. Ya Allah... ketemukanlah hamba-Mu ini dengan sahabatnya untuk sekali ini sahaja. Untuk kali terakhir ini yang satu sahaja, ya Allah....

Tiba-tiba, sebuah bas besar yang baru hendak meninggalkan kawasan stesen berhenti betul-betul di sebelah aku kerana menunggu jalan raya menjadi kurang sesak untuk keluar. Aku memandang ke atas. Surya melihat ke arahku....

Aku melambai ke arahnya. Dia melambai kembali. Dia memandangku sehinggalah bas itu meninggalkan kawasan stesen.

Selamat tinggal, sahabatku. Semoga kita bertemu lagi, Insya-Allah....

Monday, October 24, 2011

This Can Help Save A Woman You Know From Rape!

It seems that alot of attackers use some tactic to get away with violence. Not many
people know how to take care of themselves when faced with such a
situation. Everyone should read this especially each n every girl in this world.

FYI - Through a rapist's eyes! A group of rapists and date rapists in
prison were interviewed on what they look for in a potential victim
and here are some interesting facts:

1] The first thing men look for in a potential victim is hairstyle.
They are most likely to go after a woman with a ponytail, bun! , braid
or other hairstyle that can easily be grabbed. They are also likely to
go after a woman with long hair. Women with short hair are not common

2] The second thing men look for is clothing. They will look for women
who's clothing is easy to remove quickly. Many of them carry scissors
around to cut clothing.

3] They also look for women using their cell phone, searching through
their purse or doing other activities while walking because they are
off guard and can be easily overpowered.

4] The number one place women are abducted from / attacked at is
grocery store parking lots.

5] Number two is office parking lots/garages.

6] Number three is public restrooms.

7] The thing about these men is that they are looking to grab a woman
and quickly move her to a second location where they don't have to
worry about getting caught.

8] If you put up any kind of a fight at all, they get discouraged
because it only takes a minute or two for them to realize that going
after you isn't worth it because it will be time-consuming.

9] These men said they would not pick on women who have umbrellas,or
other similar objects that can be used from a distance, in their

10] Keys are not a deterrent because you have to get really close to
the attacker to use them as a weapon. So, the idea is to convince
these guys you're not worth it.


1] If someone is following behind you on a street or in a garage or
with you in an elevator or stairwell, look them in the face and ask
them a question, like what time is it, or make general small talk:
can't believe it is so cold out here, we're in for a bad winter. Now
that you've seen their faces and could identify them in a line- up,
you lose appeal as a target.

2] If someone is coming toward you, hold out your hands in front of
you and yell Stop or Stay back! Most of the rapists this man talked to
said they'd leave a woman alone if she yelled or showed that she would
not be afraid to fight back. Again, they are looking for an EASY

3] If you carry pepper spray (this instructor was a huge advocate of
it and carries it with him wherever he goes,) yelling I HAVE PEPPER
SPRAY and holding it out will be a deterrent.

4] If someone grabs you, you can't beat them with strength but you can
do it by outsmarting them. If you are grabbed around the waist from
behind, pinch the attacker either under the arm between the elbow and
armpit or in the upper inner thigh - HARD. One woman in a class this
guy taught told him she used the underarm pinch on a guy who was
trying to date rape her and was so upset she broke through the skin
and tore out muscle strands the guy needed stitches. Try pinching
yourself in those places as hard as you can stand it; it really hurts.

5] After the initial hit, always go for the groin. I know from a
particularly unfortunate experience that if you slap a guy's parts it
is extremely painful. You might think that you'll anger the guy and
make him want to hurt you more, but the thing these rapists told our
instructor is that they want a woman who will not cause him a lot of
trouble. Start causing trouble, and he's out of there.

6] When the guy puts his hands up to you, grab his first two fingers
and bend them back as far as possible with as much pressure pushing
down on them as possible. The instructor did it to me without using
much pressure, and I ended up on my knees and both knuckles cracked

7] Of course the things we always hear still apply. Always be aware of
your surroundings, take someone with you if you can and if you see any
odd behavior, don't dismiss it, go with your instincts. You may feel
little silly at the time, but you'd feel much worse if the guy really
was trouble.

I know you are smart enough to know these pointers but there will be
some, where you will go "hmm I must remember that" After reading,
forward it to someone you care about, never hurts to be careful in
this crazy world we live in.

1. Tip from Tae Kwon Do: The elbow is the strongest point on your
body. If you are close enough to use it, do it.

2. Learned this from a tourist guide to New Orleans : if a robber asks
for your wallet and/or purse, DO NOT HAND IT TO HIM. Toss it away from
you.... chances are that he is more interested in your wallet and/or
purse than you and he will go for the wallet/purse. RUN LIKE MAD IN

3. If you are ever thrown into the trunk of a car: Kick out the back
tail lights and stick your arm out the hole and start waving like
crazy. The driver won't see you but everybody else will. This has
saved lives.

4. Women have a tendency to get into their cars after shopping,eating,
working, etc., and just sit
(doing their checkbook, or making a list, etc. DON'T DO THIS! The
predator will be watching you, and this is the perfect opportunity for
him to get in on the passenger side,put a gun to your head, and tell
you where to go. AS SOON AS YOU CLOSE the DOORS , LEAVE.

5. A few notes about getting into your car in a parking lot, or
parking garage:

a. Be aware: look around your car as someone may be
hiding at the passenger side , peek into your car, inside the
passenger side floor, and in the back seat. ( DO THIS TOO BEFORE

b. If you! u are parked next to a big van, enter your car from the
passenger door. Most serial killers attack their victims by pulling
them into their vans while the women are attempting to get into their

c. Look at the car parked on the driver's side of your vehicle, and
the passenger side. If a male is sitting alone in the seat nearest
your car, you may want to walk back into the mall, or work, and get a
guard/policeman to walk you back out. IT IS ALWAYS BETTER TO BE SAFE
THAN SORRY. (And better paranoid than dead.)

6. ALWAYS take the elevator instead of the stairs. (Stairwells are
horrible places to be alone and the perfect crime spot).

7. If the predator has a gun and you are not under his control, ALWAYS
RUN! The predator will only hit you (a running target) 4 in 100 times;
And even then, it most likely WILL NOT be a vital organ. RUN!

8. As women, we are always trying to be sympathetic: STOP IT! It may
get you raped, or killed. Ted Bundy, the serial killer, was a
good-looking, well educated man, who ALWAYS played on the sympathies
of unsuspecting women. He walked with a cane, or a limp, and often
asked "for help" into his vehicle or with his vehicle, which is when
he abducted his next victim.

I'd like you to forward this to all the women you know. It may save a
life. A candle is not dimmed by lighting another candle. I was going
to send this to the ladies only, but guys, if you love your mothers,
wives, sisters, daughters, etc., you may want to pass it onto them, as

Send this to any woman you know that may need to be reminded that the
world we live in has a lot of crazies in it and it's better safe than
sorry. Remember, you too have mothers, aunts, sisters, cousins, wives, nieces
and friends who are women too, and are as vulnerable to rape as any women. 

Gambar kiasan semata-mata

Saturday, September 17, 2011

Beach Girlz

Have you watched Tamil talk shows? They are just plain boring. Partly because movie stars are worshiped as deities in in the Tamil world. Fans, and I mean fanatic, die-hard, hardcore fans, might get offended if their idols are made a fool of on television. So I suppose that is why most of these talk shows are extremely formal. I would love to see Letterman, Ellen, Jimmy Kimmel or Graham Norton do something similar! Haha!

Recently, I came across this amazing talk show on YouTube. It is quite new and it airs on an Indian network called Raj TV, which is less popular in Malaysia compared to Sun TV, Jaya TV, Makkal TV or Vijay TV which can be found on the ASTRO cable system. The show is called Beach Girlz. 

The two hosts of the show are Bhavana and Kalyani. They are unarguably the best Tamil TV anchors India has ever had. They are bubbly, cheerful, funny, sporting and completely lovable. Above that all, they love to poke fun at their guests and themselves as well. The concept of the show is nice, which is that of a tropical beach. The guests get lots of prizes too. I totally fell in love with the show after watching one episode in which singer turned dubbing artiste Chinmayi was in. I was instantly smitten. 

The crazy yet lovable Bhavana (right) and Kalyani (left). 

There are basically five rounds in the show:

1. Lifeguard Round

Here, both Bhavana and Kalyani would take turns to narrate a story to the guest, in which he or she will have to then make up an interesting climax. I personally don't enjoy this round because the guest has to be particularly smart and funny to come up with a great ending to match the girls' stories. It might not be the best way to start the talk show. Producers should seriously consider changing this round to something more engaging. Some viewers, maybe even the guests on the show, might doze off while listening to the hosts' lengthy narrations.

Actor Jai as a guest on the show

2. Stress Buster 

Now the fun really starts. The guests have to pick five balls from a container and pass them to the hosts, who would later make the guests do something completely silly; something like a little truth or dare game. My most favourite episode was when comedian Vivek came on the show and the hosts dared him to do all sort of stuff; from imitating an adamant kid to faking punch dialogues. He also never misses a chance to mock the social lives of the Indian people, like when he said that the fact Chennai boys use the famous Marina Beach as their toilet destroys the beach's reputation as a world famous tourist spot. Nice.

The girls not only provide the laughs, but also laugh their hearts out at guests' reactions to their craziness. 

3. Silly Fish Round

Now this is the part that will really make you crack. The girls would take turns to ask the most silliest of questions, mostly riddles they made up themselves. My favourite episode is the one with Vishnu Vishal in it, where even the hosts could not control themselves from bursting out in laughter at the look on the poor guy's face as he struggled to answer all their silly questions. You can even hear the crew members laughing out loud, which had never happened before in the show. 

Vishnu Vishal of Vennila Kabadi Kuthu fame being ragged to bits by the girls.

4. Physical Round

This round is interesting as well. Most of the time, guests are expected to throw darts at some balloons, which each have a celebrity's photo behind them. Whichever celebrity comes up, the guest has to share some personal experience of having to work with the person, or even their personal feelings or gossips about them. My favourite episode here was when Janani Iyer was on the show and one photo that came up was that of Arya. Poor girl was bullied everyday on set by her more senior co-star. Arya's friends would come on set and pretend to be movie directors, narrating stories to Janani, pretending to be interested in casting her for their movies. When fans swarmed Arya, he would lie to them that Janani is movie star Jyothika's sister. It was hilarious because I could see myself being made fun of like that. Haha!

The hosts pour their heart and souls out in expressing every line on the show.

5. Speedboat Round

In this round, things get a little more personal since guests are asked to share their own experiences and their interests. It is somewhat like a Rapid Fire round. It is usually in this round where the girls who were once so hyperactive and bubbly suddenly turn more quiet and reserved so that the guests can speak their hearts out. Most guests would also express how much they had fun on the show since it is different than most other shows. Vivek said it beautifully that the girls have no shame and would just be themselves on screen, and that made the show work! 

All in all, I really liked the show. Some might compare it Koffee With Karan. But this show is more of my taste because it is not all about getting movie stars into trouble by badmouthing their co-stars and rivals on TV. Also the laughs provided thanks to the creative hosts is totally refreshing. So far, not many big stars have come on the show. Most who come are veteran stars, comedians, singers, producers, directors, TV soap opera actors, upcoming actors and new faces in the industry. I would love to see Surya or Vijay on a show like this. Santhanam would be even better as he is the only one who I feel can match these girls' wit!

Saturday, September 10, 2011

A Sad Story

It was in the middle of the year 2001, almost ten years ago but I still remember it as if it was only yesterday. My fellow Kampung Jambu students and I were in King Edward primary school, eagerly waiting for our turn to recite our choral speaking in front of hundreds of other primary school students from all around the Larut, Matang and Selama district.

The girls from Convent Kota were on stage. Their facial expression was point on, their voices: crystal clear, their body language: in perfect unison, their accent: pure Queen English. Everyone in the hall were silent, admiring their recital with zero distraction. After all, this school had a reputation for not only winning every English-language competition, but for also making the state of Perak proud on the national level. These girls on stage, or rather their predecessor, have earned the right to be feared at such events. They had been customarily trained to excel on this platform.

But I remember how my schoolmates and I reacted to this. We were in no way let down by the Convent girls' brilliant recital. We had practiced for months, out teacher correcting each and every one of our facial expressions and speech. But I, being a nervous wreck, quickly panicked. The Convent girls' recital was on recycling. And ours' was on Roald Dahl's version of Cinderella. What if they got extra points for reciting something more intellectual than our bedtime story themed one? And how were we going to beat that accent?

I was nervous, but I was not even close to loosing hope. Unlike the kids from the school who were going to perform after us. They were lined up behind us, and I head their conversation. They were from a relatively rural area in Matang. One could tell they were not from the urban town site like the most of us from their the untidiness of their uniforms. From what I heard, most of them did not feel like performing at all and felt it was much better if they went home. It turned out their teacher never mentioned anything about not moving hands during a choral speaking recital, nor were they told about moving in unison. Each had practices a body language and movement of their own. Goodness!

So, once the Convent girls were done, it was our turn, followed by the Matang kids. The results came as no surprise. My school got third place while the Convent school won first prize.

It was a sore battle. We were put up against schools completely out of out league. If Kampung Jambu, an urban national school where Malay is predominantly the lingua franca, could not compete against these missionary and convent schools where English is mostly used by the students at home and at school, what else the poor rural Malay and vernacular schools? It was sad.

I am merely a citizen. I can do nothing more than point out my opinions. Rather than seeing the hopes and aspirations of kids from rural backgrounds being crushed like this, the more sane idea would be to put those from elite schools up against those from their own league, and the others up those from their own level of achievement as well, rather than have divide schools up according to zones and districts, where rural schools are forced to confront urban schools.