Monday, January 17, 2011

Hati dan Hidup Kering Kontang...


Kaki Kumar terkaku di hadapan pintu rumahnya. Bukannya dia tidak pernah terfikir semua ini akan terjadi, cuma bukan sekarang.

"Kumar! Mak cik ni kawan mak dari kolej dulu. Dia nak perkenalkan anak dia kat kau. Cakaplah 'hai'," kata mak dengan muka tersenyum. Jarang sekali Kumar melihat muka garang ibunya tersenyum begitu.

"Mak dah lupa kita orang beradat ke? Kalau nak kahwinkan saya, bukankah kita yang kena masuk meminang orang. Bukan orang yang masuk meminang kita," Kumar berkata lalu terus naik ke biliknya. Sepedas-pedas kata-kata Kumar, lagi 'pedas' akibatnya apabila perlu berdepan dengan mak dan ayah selepas ini.

Kumar terus menelefon Dharma.

"Bila nak jumpa ni? Sampai bila awak nak kunci diri dalam rumah tu? Semua orang rindukan awak, awak tahu?"

Selepas beberapa saat, barulah Dharma menjawab, "Berapa kali saya nak beritahu awak? Saya nak habiskan masa dengan abang dengan keluarganya buat masa ni. Nanti kalau terbuka hati saya nak berjumpa kamu semua, saya akan datang sendiri esok."

"Alasan!" Kumar menjerit. "Awak fikir saya tak tahu? Saya baru balik dari rumah awaklah! Saya ada cakap dengan abang awak sekali! Kasihan dia. Menangis dia bila dia cakap pasal awak. Tak nak makan, tak nak cakap dengan siapa-siapa. Awak ingat apa, hah?!"

Terus telefon bimbitnya dirampas dari tangannya.

"Mak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

"Apa kau fikir? Sampai bila-bila kau tak nak kahwin? Dah tu, adakah patut malukan mak dengan ayah depan kawan-kawan mak tu?! Tengok! Mereka dah pergi dah!" mak menengking.

"Mak! Tolong, demi Tuhan, mak! Esok majlis konvokesyen saya, mak. Tolong jangan rosakkan mood saya. Saya merayu...." Kumar berkata sambil mukanya tertutup menghadap bantal.

"Mood konon. Kau jangan fikir mak tak tahu. Kau memang tak ada niat nak kahwin, kan? Semua sebab girlfriend kau tu...."

"Girlfriend? Mak kan tahu saya tak minat semua tu! Apa mak merepek ni?" Kumar mencelah. Tiba-tiba, dia faham segala-galanya. Dia terus terbangun. "Mak baca diari saya lagi?"

"Itu tak penting sekarang. Mak sekarang nak kau...."

"Apa yang tak penting? Itu private mak! Aduhai, bila mak nak insaf?" kata Kumar, penuh kekesalan. "Apa... apa lagi yang mak.... tahu?"

Belum sempat mak Kumar menjawab, ayahnya memasuki bilik itu. "Dah! Dah! Cukuplah kamu berdua ni! Esok kita pergi rumah mak cik tu. Kita semua minta maaf kat mereka, terutamanya kau, Kumar. Mentang-mentang dah besar, main lepas saja, ya?"

Kumar tidak mampu lagi bercakap. Dia terus terlantar atas katilnya. Ayahnya pula menarik maknya keluar dari bilik itu bagi mengelakkan pertelingkahan itu berlanjutan.

***

Esok paginya, Kumar bersiap-sedia untuk ke USM bagi menghadiri majlis konvokesyennya. Sama seperti keluarga India yang lain, seluruh ahli keluarga Kumar akan mengikutnya ke Pulau Pinang untuk melihatnya menerima segulung ijazah dari chancellor. Tiga buah kereta meninggalkan Taiping pada pagi itu, menuju ke Pulau Pinang.

Ketika di lebuh raya, Kumar yang sedang duduk di sebelah ayahnya yang membawa kereta cuba berpaling untuk melihat air muka maknya. Sememangnya maknya masih merajuk dengannya atas kejadian semalam. Dua orang adiknya pula terketawa melihat gelagat abang mereka itu.

Majlis hanya bermula beberapa jam selepas Kumar dan kawan-kawannya sampai di dewan besar. Meskipun ramai yang datang menegurnya, mata Kumar liar mencari Dharma, sahabat karibnya sejak hari pertama mereka memulakan kuliah di USM ini. Apabila dia bertanya pada beberapa orang rakannya yang lain, mereka juga tidak melihat kelibat Dharma di sana. Hati Kumar sayu.

Ketika nama Kumar disebut, adik-beradik dan sepupu-sepupunya terus bersiul dan bersorak dalam kegembiraan. Begitu juga dengan rakan-rakannya. Sememangnya bukan mudah untuk mendapat ijazah kelas pertama dalam bidang kejuruteraan.

Akhirnya, nama Dharma pun disebut. Aina, salah seorang kawan baik Dharma selain Kumar terpaksa menerima ijazah tersebut bagi tempat Dharma. Dalam hatinya, Kumar faham sepenuhnya sebab Dharma berkelakuan begini.

Sememangnya kebanyakan kawan dan pensyarah mereka yang tidak tahu hal sebenar. Hanya Kumar dan abang serta kakak ipar Dharma sahaja tahu rahsia ini.... dan mungkin mak Kumar juga kerana dia telah membaca diari Kumar.

***

Setelah tamat majlis tersebut, Kumar terus dikelilingi ahli keluarganya dan juga para pensyarahnya yang ingin mengucapkan tahniah padanya. Kumar sendiri tidak ingat berapa kali pipinya dicium oleh nenek dan ibu-ibu saudaranya. Setelah semuanya sudah puas menunjukkan rasa bangga mereka, mak Kumar datang.

"Mak rasa elok kau habiskan petang ni dengan kawan-kawan kau. Mungkin lepas ni kau takkan jumpa mereka lagi. Kita tinggal di Hotel Rasa Sayang macam dulu. Kalau boleh, baliklah sebelum tengah malam. Jangan sampai semua orang risau. Mak pergi dulu." Terus mak Kumar berjalan pergi.

"Mak!" Kumar menyahut. Belum sempat maknya berpaling, Kumar terus memelukanya erat. "Terima kasih, mak. Kalau bukan mak yang jaga dari saya dari kecil sampai sekarang, tak mungkin saya berjaya macam ni. Terima kasih mak, sebab sanggup terima anak yatim piatu macam saya dalam hidup mak. Maafkan saya sebab banyak sakitkan hati mak selama ni."

Kedua-dua anak-beranak itu tidak mampu lagi menahan sebak dalam hati masing-masing. Keluarga mereka hanya mampu tersenyum melihat gelagat mereka dari jauh.

"Mak sayang kamu. Kamu tetap anak mak..." kata mak Kumar sebelum pergi.

***


Kumar langsung tiada niat untuk menghabiskan masanya dengan kawan-kawan sekuliahnya. Meskipun sudah diajak berkali-kali, Kumar hanya terduduk di kaki lima dewan besar USM, seolah-olah menunggu seseorang.

"Kumar...." kedengaran suatu suara lembut yang memanggil namanya.

"Dharma...." terus hati sayu Kumar mekar dengan kegembiraan tiada tolok bandingnya.

Kedua-dua sahabat karib itu pun bersembang hinggalah larut malam. Kumar memang merindui Dharma... dan ini mungkin kali terakhir dia berpeluang berjumpa dengannya.

"Kumar... kenapa awak buat macam ni?" tibat-tiba Dharma menyoal.

"Maksud awak?"

"Kenapa selama ni awak sorokkan semua ni daripada saya? Awak orang lelaki. Awak yang kena luahkan perasaan awak dulu kepada saya. Mana boleh saya buat macam tu?"

"Dharma, apa awak....?"

"Tak payah sorok apa-apa lagi, Kumar. Mak awak dah ceritakan semuanya pada saya. Kalau bukan kerana dia curi-curi baca diari awak, saya takkan datang sini, awak tahu? Selama ni saya pendam perasaan sebenar saya... sebab saya fikir awak hanya anggap saya sebagai kawan baik awak. Setiap hari... saya pendam... saya fikir hidup saya hanya untuk abang saya, kakak ipar saya, anak-anak buah saya... orang lain tak pernah sayankan saya...." air mata Dharma menitis ke bawah pipinya.

"Dharma, awak...."

"Diam, Kumar. Kenapa awak sengaja nak rosakkan hidup awak semata-mata sebab awak tak dapat saya? Siapa beri hak pada awak untuk jadi biarawan? Awak tak nak kahwin sampai bila-bila! Nak mati di biara! Kenapa? Awak sangat berbakat, Kumar! Akal awak tu anugerah Tuhan... tapi awak nak habiskan hidup awak di biara... semata-mata sebab awak tak dapat habiskan hidup awak dengan saya... sedangkan awak sendiri tak pernah beritahu saya yang awak cintakan saya?"

"Cukup, Dharma. Cukup..."

"Tak! Awak diam, ok? Yang ada kanser saya, bukan awak! Yang akan mati saya, bukan awak! Yang hidupnya selama lebih 20 tahun ni sia-sia saya, bukan awak! Apa hak awak untuk jadi biarawan? Cuba cakap?"

Keadaan sunyi buat seketika. Hanya bunyi kenderaan dari beberapa batu jauh sahaya kedengaran.

Kumar mengesat air matanya. "Saya tak layak jadi boyfriend awak. Jadi kawan awak pun, ramai yang terkejut. Saya hodoh, awak cantik. Saya anak yatim, awak cucu Datuk. Saya memang.... bukan untuk awaklah..."

"Baiklah. Jadi... apa yang saya buat kat sini?" kata Dharma. Dia pun berdiri dan berjalan pergi.

Otak Kumar celaru. Cintanya selama ini bukanlah bertepuk sebelah tangan macam yang dia sangkakan. Dahulunya hati dan hidup Kumar kering kontang... tidak berbunga, tiada kehijauan, tiada bayu. Semenjak berkenalan dengan Dharma, semuanya berubah. Semuanya... Dia tidak pasti dia patut biarkan cintanya berjalan pergi dengan begitu mudah sahaja. Dharma telah membawa kegembiraan dalam hidup Kumar. Sekarang hidup Dharma pula kehilangan segala bentuk kegembiraan. Sekarang giliran Kumar untuk membawak kegemiraan ke dalam hidup Dharma... ketika nyawanya masih dikandung badan.

"Ni giliran aku...." bisiknya seorang diri.

Dharma semakin jauh.

"Dharma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Dharma berpaling. Dia menunggu sementara Kumar berlari ke arahnya.

"Dharma... saya tak pandai buat-buat romantik. Tapi.... saya nak awak berkahwin dengan saya...."

"Hah?!" Dharma terkejut.

"Saya mengaku. Selama ini saya pengecut, tak yakin. Tapi kali ni saya tak kisah pasal semua tu. Jom, Dharma. Kita kahwin."

Lalu Dharma pun terlonjat-lonjat kegembiraan:

"YEAH! YEAH! KAHWIN! KAHWIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

2 comments: